مشاوره خانواده مشاوره خانواده .

مشاوره خانواده

راه هاي رسيدن به هدف

راه هاي رسيدن به هدف چيست؟ چرا برخي افراد به اهداف خود نمي رسند؟ چرا اكثر مردم در رسيدن به اهداف خود شكست مي خورند؟ آيا اهدافي كه براي رسيدن به آنها تلاش مي‌ كنند خيلي دشوار هستند؟

آيا مي خواهيد بدانيد راه هاي رسيدن به هدف چيست؟

همه شما اهدافي داريد و دوست داريد در زندگي، كار و حرفه خود پيشرفت كنيد و به هدف هاي خود دست يابيد. داشتن شغل مناسب و مورد علاقه تان، دستيابي به تناسب اندام، تشكيل خانواده و … .

براي اين كه هر روز به هدف خود نزديك تر شويد بايد راه هاي رسيدن به هدف را بدانيد تا بهترين نتيجه را به دست بياوريد.

راه هاي رسيدن به هدف

در اين مقاله، ۴ تا از راه هاي رسيدن به هدف را براي شما آورده ايم اين ها تجربه افراد موفق در مسير دستيابي به موفقيت هايشان است. ۴ راهي كه آنها قبل از رسيدن به هدف خود به كار گرفته اند.

  1. مثبت انديش و خوش بين باشيد.

خوش بين بودن افراد شانس رسيدن به اهداف و مقابله با مشكلات احتمالي كه در راه رسيدن به هدف پيش مي آيد را افزايش مي دهد. شما مي توانيد با خودباوري، انگيزه، اراده و پشتكار به اهداف تان برسيد.

شايد به اين فكر كنيد كه چگونه مي توانيد با مثبت انديشي به هدف هايتان برسيد؟

افكار مثبت به شما كمك مي كند تا احساس قدرت بيشتري كنيد و به اطمينان خاطر بيشتري برسيد .مثبت انديشي تأثير بسياري بر انرژي و خلاقيت شما دارد و عملكرد شما را به اوج مي رساند. هر چه مثبت تر و خوش بين تر باشيد در تمامي مراحل زندگيتان شادتر و موفق ترخواهيد بود.

اما افكار منفي شما را از قدرت دور مي كند تا احساس ضعف كنيد و اطمينان خود را از دست دهيد. هرگاه منفي فكر كنيد يا حرف منفي بزنيد، باورتان به توانايي هاي خود را از دست مي دهيد. بنابراين اگر مي خواهيد در راه رسيدن به هدف هايتان ثابت قدم باشيد و هيچ اه انگيزه خود را از دست ندهيد بايد در خود احساسات مثبت ايجاد كنيد و از شر احساسات و افكار منفي رهايي يابيد.

بدانيد اگر بخواهيد و مثبت انديش باشيد به هدف هايتان خواهيد رسيد. از بين بردن احساسات و افكار منفي يكي از مهم ترين راه هاي رسيدن به هدف است.

  1. اهداف خود را به روشن ترين شكل ممكن براي خود تعيين كنيد.

يكي از راه هاي رسيدن به هدف اين است كه اهدافتان را به شكلي واضح و روشن تعيين كنيد. اهدافي كه افراد موفق براي خود تعريف مي كنند، مشخص و قابل اندازه گيري است. آنها دقيق مي دانند چه مي خواهند و چه زماني به آن خواهند رسيد. داشتن هدف مشخص، باعث مي شود بدانيد چقدر از مسير را طي كرده ايد و تا رسيدن به خواسته تان چقدر باقي مانده است.

مثلاً اگر مي خواهيد درآمد خود را افزايش دهيد، دقيقا بنويسيد كه چقدر افزايش درآمد مي خواهيد. نوشتن اينكه « هدف من اين است كه درآمدم بيشتر شود » درست نيست شما بايد بنويسيد « من مي خواهم مثلاً تا يك سال ديگر درآمدم از يك ميليون به دو ميليون افزايش يابد ».

  1. ليستي از تمام كارهايي كه بايد براي رسيدن به هدف خود انجام دهيد تهيه كنيد.

ليستي از مشكلات و موانعي كه بايد بر آنها غلبه كنيد تا به هدف خود برسيد تهيه كنيد.

ليستي از آموزش ها ، دانش و مهارت هايي كه براي رسيدن به هدفتان به آنها نياز داريد تهيه كنيد.

ليست اسامي كساني را كه براي رسيدن به هدفتان به همكاري و كمك آنها نياز داريد تهيه كنيد.

ليستي از كارهايي كه فكر مي كنيد بايد انجام دهيد تا به هدفتان برسيد تهيه كنيد.

ليستي از امكاناتي كه در راه رسيدن به هدفتان به آنها نياز داريد را تهيه نماييد.

  1. هدف تان را به هدف هاي كوچكتر تجزيه كنيد.

يكي از مهم ترين راه هاي رسيدن به هدف اين است كه اگر هدف خيلي بزرگي را در سر داريد آن را آنقدر تقسيم كنيد كه قابل  دسترسي و برنامه ريزي باشد. هر چه هدف شما كوچكتر باشد دسترسي به آن راحت تر خواهد بود. اهداف كوچك باعث مي شود كه به تدريج به هدف هاي بزرگ برسيد بنابراين هدفتان را روي كاغذ بنويسيد و به هدف هاي كوچكتر تقسيم كنيد.

مثال : هدف شما اين است كه در آمد خود را در طي يك سال يك ميليون افزايش دهيد. بياييد اين هدف را به اهداف كوچكتر تقسيم كنيد و ماهيانه ۸۰ هزار تومان به درآمد خود اضافه كنيد و هر فردي با توجه به شغل و امكاناتي كه در اختيار دارد مي تواند درآمد خود را افزايش دهد مثلاً اگر معلم هستيد مي توانيد با گرفتن كلاس خصوصي به درآمد بيشتر برسيد.

چگونه به اهداف خود برسيم ؟ چرا بعضي ها به اهداف خود نمي رسند؟ چرا بيشتر مردم در رسيدن به اهداف خود شكست مي‌ خورند و حتي با وجود داشتن هدف‏ نمي توانند به آن دست يابند؟ آيا اهدافي كه براي رسيدن به آنها تلاش مي‌ كنند خيلي دشوار هستند؟

آيا مي خواهيد بدانيد چگونه مي توانيد به اهداف خود برسيد ؟

بارها خوانده و شنيده ايد كه بايد در زندگي خود هدف داشته باشيم و آن را دنبال كنيم. اما سوال مهم اينجاست كه چگونه به اهداف خود برسيم ؟ شايد بدانيم چطور اهداف خود را تعيين كنيم اما واقعا چگونه مي توان به همه آنها دست يافت؟

شما بايد يك استراتژي قدرتمند براي رسيدن به اهداف ‎تان داشته باشيد در غير اين ‎صورت به اهداف خود نمي رسيد.

چگونه به اهداف خود برسيم ؟

  1. دقيقاً تصميم بگيريد كه به چه اهدافي در زندگي مي خواهيد برسيد.

هدف بايد دقيق و مشخص باشد. اگر هدف غير مشخص باشد اصولاً هدف نيست يك خيال است كه در هوا شناور است. اشخاصي كه هدفهاي واضح و روشن دارند، كساني هستند كه دقيقاً مي دانند در زندگي چه مي خواهند و به كجا مي خواهند برسند.

يكي از دلايل اصلي ناكامي اشخاص در زندگي اين است كه آنها زمان زيادي از اوقات خود را صرف كارهايي مي كنند كه كم ارزش يا بي ارزش است و علت اينكه اين وقت گرانبهاي خود را به بطالت مي گذرانند اين است كه در واقع نمي دانند در زندگي به دنبال چه هستند. وقتي هدف هايي روشن داشته باشيد، توانايي شما در مديريت زمان تا حدود زياد بهبود مي يابد.

  1. اهداف خود را روي كاغذ بنويسيد.

يكي ديگر از راه هاي رسيدن به هدف اين است كه قلم و كاغذي را بر داريد و هدفهايتان را مكتوب كنيد، زيرا هنگامي كه اهداف خود را مي نويسيد به اين باور مي رسيد كه مي توانيد به هدف هاي خود دست پيدا كنيد. مكتوب كردن هدف ها بر عزم و اراده شما مي افزايد تا هر كاري را كه براي دستيابي به هدفهايتان لازم است انجام دهيد.

يك روش براي چگونگي نوشتن اهداف

كاغذي برداريد و ابتدا هدف و بعد تاريخ آن روزي را كه مي خواهيد به آن هدف برسيد را بنويسيد.

هر كدام از اين اهداف را با كلمه «من» شروع كنيد و اهدافتان را با فعل زمان حال توضيح دهيد، بطوريكه انگار همين حالا به آنها رسيده ايد.

مثال:

اگر هدف شما خريدن خودروي جديدي است، مي‌توانيد بنويسيد: «من سوار ماشين … در تاريخ … هستم.»

اگر مي خواهيد در شركت خود ارتقاء شغلي پيدا كنيد و يا مدير شويد بنويسيد: «من در تاريخ … مدير شركت … هستم.»

تنها كافيست كه يك تصميم بگيريد و اولين قدم را هر چند ناچيز برداريد. وقتي هدفي تعيين كرديد، ابتدا به راه رسيدن به آن فكر نكنيد، بلكه به خود هدف بينديشيد، گويي به آن رسيده ايد. به هر چه فكر كنيم، بطرف آن نيز جذب خواهيم شد.

۳٫ مهمترين مهارت هايي كه بايد ياد بگيريد را پيدا كنيد.

حال كه هدف خود را انتخاب كرديد، ببينيد كدام مهارت است كه با يادگيري آن مي توانيد سريع تر به هدف انتخاب شده تان برسيد؟ چه كارهايي بايد انجام دهيد تا به هدفتان برسيد؟ از بين كارهايي كه بايد انجام دهيد، كدام كار است كه با انجام آن مي توانيد بيشترين نتيجه را به دست بياوريد؟

آيا براي رسيدن به هدفتان بايد مهارت خاصي را ياد بگيريد؟ بايد بر ميزان آموزشها و مهارتهاي خود بيفزاييد؟ بايد در دوره هاي آموزشي ثبت نام كنيد؟ كمي بيشتر از وقت اداري كار كنيد؟ بايد شغل و يا حرفه تان را تغيير دهيد؟

فهرستي از همه كارهايي كه بايد انجام دهيد تهيه كنيد. براي به دست آوردن آنچه مي خواهيد بايد بهايش بپردازيد. با انجام اين اقدامات مطمئن باشيد كه بسيار سريع تر از آنچه تصور مي كنيد به هر هدف بزرگ و كوچكي كه در سر داريد خواهيد رسيد.

  1. هدفتان را به اهداف كوچكتر تقسيم كنيد.

يكي از مهم ترين راه هاي رسيدن به هدف اين است كه اگر هدف خيلي بزرگي را در سر داريد آن را آنقدر بشكنيد كه قابل  دسترسي و برنامه ريزي باشد در غير اين صورت شما را گير انداخته و در هم مي شكند. مثلاً شما ديپلم داريد و مي خواهيد در رشته مورد علاقه خود دكترا بگيريد وقتي به اين هدف خود فكر مي كنيد مي بينيد تقريبا ۱۵ سال طول مي كشد. حال بايد چه كنيد؟

هدف خود را درون ماه ها، هفته ها، روزها و ساعت ها خلاصه كنيد. علاوه بر اينكه يك هدف بزرگ ۱۵ ساله داريد بايد اهداف كوچك يك ساله و يك ماهه اي را هم براي خود تعريف كنيد. شما ابتدا زمان را به ماهها تقسيم كنيد و تصميم بگيريد در اين يك ماه من بايد چكار كنم؟ چه كتاب هايي را بخوانم؟ چگونه برنامه ريزي كنم؟ چند ساعت در روز درس بخوانم؟ و … اينگونه هدف بزرگ گرفتن دكترا به اهداف كوچك ماهانه تبديل مي شوند. هرچقدر اهداف كوچكتر باشند قابل دسترس و راحت ترند.

يا فرض كنيد شما مي خواهيد در عرض يك سال ۲۰ كيلو از وزن خود كم كنيد. شايد پيش خود بگوييد ۲۰ كيلو وزن كم كردن خيلي سخت است اما اگر آن را به اهداف كوچك ماهانه ۲ كيلو وزن كم كردن تقسيم كنيد خيلي آسانتر به نظر مي رسد و برنامه هايي يك ماهه براي كاهش وزن در نظر بگيريد. آن وقت مي بينيد كه بعد يكسال به وزن ايده آلي كه مي خواستيد رسيده ايد.

بنابراين برنامه خود را به فعاليت هاي كوچكتر تقسيم كنيد و هر روز و هر هفته و هر ماه با برنامه از پيش تعيين شده گام برداريد.

چگونه هدف تعيين كنيم

چگونه هدف تعيين كنيم ؟ چه نكاتي را در هنگام تعيين هدف بايد در نظر بگيريم ؟ هدف تعيين شده بايد چه ويژگي ها و خصوصياتي داشته باشد تا در طولاني مدت انگيزه خود را حفظ كنيم و ما را به سمت موفقيت و كاميابي سوق دهد؟

هر فردي در زندگي خواسته هايي دارد و هدف هايي را براي خود تعيين مي كند. خصوصيات هر فرد با فرد ديگر متفاوت است براي همين اهداف آنها در زندگي متفاوت است و هر كس هدف هاي مختلفي را دنبال مي كنند.

مثلاً يكي هدفش قبولي در رشته پزشكي است يا فرد ديگري مي خواهد در مسابقات جهاني ورزش كاراته اول شود و … اهداف بيشماري كه هر انسان با توجه به علاقه، موقعيت، امكانات و استعدادهايي كه دارد هدفي را براي خود تعيين و براي رسيدن به آن تلاش مي كند.

آنچه در اين ميان اهميت دارد اينست كه درست است كه در زندگي بايد هدف داشت و هدف هايي را براي خود تعيين كنيم اما در هنگام تعيين هدف اين نكته را در نظر داشته باشيد كه هدف ما هر چه كه باشد بايد يك سري ويژگي ها و خصوصيات مشترك داشته باشد تا به ما در رسيدن به موفقيت كمك كند.

دانستن اين ويژگي ها شما را به تفكر در مورد هدف هايتان وا مي دارد. آينده شما بستگي به هدفهايي دارد كه هم اكنون انتخاب مي كنيد.

چگونه هدف تعيين كنيم

براي تعيين هدف حتماً نكات زير را در نظر بگيريد:

  1. هدف بايد واضح و روشن باشد.

هدف غير مشخص و غير شفاف اصولاً هدف نيست. يك رويا است كه در هوا شناور است. افرادي كه هدف هايي شفاف و روشن دارند، كساني كه دقيقاً مي دانند چه مي خواهند، شرايطشان متفاوت از كساني است كه صرفاً اميدوارند و مي خواهند به جايي برسند.

وقتي براي خود هدف هاي واضحي در نظر مي گيريد و دقيقاً مي دانيد چه مي خواهيد با اشتياق براي رسيدن به اهداف اقدام مي كنيد، ذهن خلاق خود را فعال مي سازيد و از دست زدن به هر اقدامي كه شما را به هدفتان نمي رساند خودداري مي كنيد. وقتي هدف هاي روشن داشته باشيد، توانايي شما در مديريت بر زمان تا حدود زياد بهبود مي يابد.

به طور مثال اگر شما مي خواهيد در رشته مورد علاقه خود دكترا بگيريد بايد دقيق عمل كنيد به اين صورت كه ابتدا سوالاتي را مطرح و با دقت به آنها جواب دهيد وقتي ازخود سؤالات جهت دار مي پرسيد اين گونه فكر و ذهن خود را فعال مي كنيد اگر مانع اساسي بر سر راهتان شناسايي كنيد، مانند يك نابغه عمل مي كنيد و خود را در مسير موفقيت هاي بزرگ قرار مي دهيد:

الف) چرا مي خواهم دكترا بگيرم؟

ب) چگونه  مي توانم به اين موفقيت برسم؟

ج) از كجا و چگونه شروع كنم؟

د) چه امكاناتي براي اين كار لازم است؟

ه) تقريباً چقدر طول مي كشد مدرك دكترا بگيرم؟

خ) اگر به هدف خود نرسم چه چيزهايي را از دست خواهم داد؟

و ….

شما بايد اين موارد را يادداشت كرده و به آنها پاسخ دهيد.

  1. هدف بايد مكتوب و روي كاغذ باشد.

دومين ويژگي براي تعيين هدف اين است كه هدف هايتان را روي كاغذ بنويسيد. ميان مغز و دست شما اتفاق فوق العاده اي مي افتد. وقتي قلم و كاغذ بر مي داريد و هدفهايتان را مكتوب مي كنيد به نوعي براي خودتان يك تعهد به وجود مي آوريد و اين كار شما را در رسيدن به هدفتان بيشتر تحريك مي كند و به اين باور مي رسيد كه مي توانيد به هدفهاي خود دست پيدا كنيد. نوشتن هدف ها بر عزم و اراده شما مي افزايد تا هر اقدامي را كه براي دستيابي به هدفهايتان ضرورت دارد، انجام دهيد.

بنابراين هدف هايتان را بنويسيد، همواره در جلوي ديد خود قرار دهيد و هر روز براي خود يادآوري كنيد. آنگاه خواهيد ديد كه چه تاثير شگرفي در سرعت بخشيدن به رسيدن به اهدافتان در شما ايجاد خواهد شد.

رؤيا، آرمان و هدف خود را به روي كاغذ بياوريد. در يك فيلم يك دقيقه اي، تصوّر كنيد به آن رسيده ايد. وقتي هدفهايتان را مكتوب مي كنيد، با سرعتي معجزه آسا به آنچه مي خواهيد دست پيدا مي كنيد.

  1. يك بازه زماني مشخصي براي هدف تعيين شود.

براي دستيابي به هدف، زمان مشخصي را در نظر بگيريد زمان در واقع بخشي از هدف شماست متاسفانه بسياري از افراد از توجه به اين ويژگي غفلت مي ورزند. شايد در اين مواقع سعي مي كنند براي تحقق اهداف خود زمان پيش بيني كنند و وقتي كه اين توان را در خود نمي يابند از تعيين هدف منصرف مي‌شوند.

تعيين مدت زمان مشخص به شما كمك مي كند تا وقت خود را به خوبي مديريت كنيد. مثلاً تصميم گرفته ايد به زبان انگلسي مسلط شويد و مدت زمان دو ساله اي را براي اين كار در نظر گرفته ايد. حال، زماني را كه براي رسيدن به هدفتان در نظر گرفته ايد، به تعداد روزها و ماهها تقسيم كنيد، به طوري كه بدانيد در شبانه روز يا در هفته، چند ساعت و چند روز را بايد به يادگيري زبان اختصاص دهيد.

  1. هدف بايد بزرگ اما قابل اجرا و دست يافتني باشد.

هيچ موجودي را نمي توانيد بيابيد كه يك شبه و بدون هيچ تلاشي به موفقيتي دست يافته و يا كاري را به پايان رسانده باشد. هيچ گاه از داشتن اهداف بزرگ، نهراسيد. آدم هاي بزرگ، آرزوهاي بزرگي دارند. نفرات اول كنكور را در نظر بگيريد هيچ كدام از آنها نمي گويند كه ما اصلاً تصور نمي كرديم رتبه خوبي بياوريم، بلكه همه آنها چنين هدف بزرگي را قبلاً در ذهن خود ترسيم كرده اند و حالا به آن رسيده اند. تمامي موفقيت هاي بزرگ در زندگي آدم ها، نتيجه خواستن و تلاش خود آنهاست.

هميشه سعي كنيد به هدف هاي بزرگ بينديشيد مثلاً اگر نويسنده ايد، سعي كنيد برترين نويسنده جهان باشيد. اگر مي خواهيد كنكور دهيد به رتبه هاي خوب فكر كنيد و از همه مهم تر با توجه به خواسته تان تلاشتان را هم بايد بيشتر كنيد.

به خاطر داشته باشيد كه هدف بزرگ، با هدف دست نيافتني متفاوت اند. گاهي هدف ها غير ممكن است مثلاً فردي كه اصلاً صداي قشنگي ندارد بخواهد خواننده معروف و مشهوري شود.

چرا نبايد در زندگي بي هدف باشيم ؟

تا كي مي خواهيد يك زندگي بي هدف را دنبال كنيد؟ چرا براي زندگي خود هدف تعيين نمي كنيد؟ چگونه هدف خود را پيدا كنيد و به آن برسيد؟ و …

شما بايد بدانيد در آينده مى خواهيد چه نقشى را در جامعه ايفا كنيد؟ تحصيلاتتان چقدر باشد؟ چه شغلى را انتخاب كنيد؟ درآمد ماهيانه تان چقدر باشد؟ در كدام شهر زندگى كنيد؟ و … بايد اهداف كوچك و بزرگ خود را در آغاز راه با فكر و انديشه و مشورت با ديگران تعيين كنيد تا در تصميم گيرى دچار ترديد و خطا نشويد.

زندگي بي هدف همانند قايق روي آبي است كه با هر بادي به اين سو و آن سو كشيده مي شود.

اولين قدم براي رسيدن به موفقيت اين است كه بدانيد چه مي خواهيد و چه هدفي در زندگي داريد تا بتوانيد براى رسيدن به آن برنامه ريزى كنيد

زندگي بدون هدف نه تنها بعد از يك مدت خسته كننده مي شود، بلكه گيج كننده هم خواهد بود. انسان به انگيزه قوي براي گذراندن مشكلات و ادامه دادن نياز دارد. فردي كه در زندگي بي هدف است به شدت احساس پوچي و تكراري بودن مي كند و فكر مي كند همه چيز يكنواخت شده و هيچ انگيزه و ميلي براي مقابله با مشكلات و شكست ها را ندارد.

طبق تحقيقات دانشگاه استين فورد ۹۷% از مردم دنيا در زندگي بي هدف هستند و هدفي ندارند و تنها ۳% مردم جهان با هدف زندگي مي كنند. اين يعني بسياري از مردم بصورت شناور بروي جريان زندگي، بدون هدف و برنامه‌ ريزي، گذران عمر مي‌ كنند.

حضرت علي (ع) مي فرمايند: اگر كسي نداند چه مي خواهد به جايي نمي رسد.

يكى از مسائلى كه در موفقيت هر فرد اهميت بسياري دارد، تعيين و انتخاب هدف است. بنابراين در هر مرحله اي از زندگي بايد بدانيد چه مى خواهيد، به كجا بايد برويد و از چه امكاناتي براى رسيدن به هدف بهره ببريد تا بتوانيد بهترين راه رسيدن به هدف را انتخاب كنيد. تا مقصد مشخص نباشد، انتخاب راه و رسيدن به آن هم مقدور نخواهد بود.

زندگي بي هدف نيست

زندگي بي هدف زندگى واقعى نيست. بى هدفى، انسان را به پوچى و سردرگمي مى كشاند. تحقيقات نشان مى دهد بعضى از كسانى كه خودكشى كرده اند زندگى بدون هدف داشته اند. داشتن هدف ، ارزش و دليلي براي ادامه زندگي است.

هر انساني در زندگي خود بايد هدف هايي را تعيين كند. اولين و عمده ترين دليل آن، كه عده اى از مردم موفق نمى شوند، اين است كه نمى دانند چه مى خواهند و گيج و سردرگم شده اند. آنها زمان زيادي را صرف كارهايي مي كنند كه كم ارزش است يا فاقد ارزش هستند و دليل اينكه اين همه وقت صرف مي كنند اين است كه يك زندگي بي هدف دارند و نمي دانند در زندگي دنبال چه مي گردند و بدون هدف به دور خود مى چرخند و در پايان به همان نقطه آغازين برمى گردند و به دنبال هدفى نامعلوم به بيراهه مى روند و تصور مى كنند كه به جلو مى روند.

ويژگي هاي افرادي كه در زندگي بدون هدف هستند:

۱- خيلي زود تسليم مشكلات مي شوند.

۲- هميشه از غير ممكن ها حرف مي زنند.

۳- نمي دانند كه از زندگي چه مي خواهند.

۴- توانايي ها و استعدادهاي خود را باور ندارند.

۵- تمايلي به رشد و پيشرفت ندارند.

۶- تنها به امروز فكر مي كنند و كمتر پيش مي آيد برنامه اي براي فردا داشته باشند.

۷- افرادي كه زندگي بي هدف دارند در مسير تند باد حوادث، خود را مى بازند و تسليم شرايط موجود مى شوند و منتظر مى مانند تا آن عوامل آنها را به هر سمت و سويى بكشاند.

داشتن هدف در زندگي يعني شما بايد به كدام سو حركت كنيد؟ در چه راهي قدم بگذاريد؟ تا كجا پيش برويد؟ در نهايت به كجا برسيد و چه سرنوشتي در انتظار شماست؟ هميشه افرادي كه در زندگي هدف دارند موفق مي شوند زيرا آنها مي دانند به كدام سمت بروند. آنها مانند آهن ربا موفقيت را به سمت خود جذب مي كنند.

زندگي هدفمند

آيا مي دانيد منظور از زندگي هدفمند چيست؟ براي داشتن يك زندگي هدفمند بايد چه كارهايي انجام دهيد؟ چگونه مي ‌توانيد از بي‌ هدفي در زندگي خلاص شويد؟ شما هدف زندگيتان را پيدا كرده ايد؟ قطعاً شما هم براي زندگيتان هدفي داريد، اينطور نيست؟

خداوند تمام عالم هستي را با هدف خلق كرده و در عالم هيچ موجودي نيست كه بي‌ هدف باشد و همه چيز از روي هدف و برنامه ‌ريزي است، خداوند حتي براي ريزترين ذرات، هدف مشخص كرده و تمامي ذرات و موجودات از يك مبدا به سمت يك مقصد مشخص در حال حركت هستند. پس محال است انسان كه اشرف مخلوقات است بي ‌هدف باشد.

اما با اين وجود خيلي از افراد بدون هيچ هدفي زندگي مي كنند و براي آينده خود هدف و برنامه مشخصي ندارند و به قول معروف، زندگي را با «هر چه پيش ‌آيد خوش‌ آيد» سپري مي‌ كنند. واقعيت اين است كه بيشتر مردم هدف زندگي خودشان را نمي دانند. به همين دليل زندگيشان با شانس و تصادف پيش مي رود، به چيزهايي مي رسند كه برايشان اتفاق بيفتد به جاي اينكه خودشان آن اتفاق ها را ايجاد كنند.

بسياري از مردم نمي‌ دانند هدف از زندگي چيست و چه اهدافي را براي خود تعيين كنند و به دنبال آن زندگي هدفمندي را هم سپري نمي ‌كنند. هدف از زندگي ، داشتن يك زندگي هدفمند است. هدف در زندگي آن چيزي است كه با همه وجودتان به آن علاقه‌ مند هستيد و براي رسيدن به آن تمام سعي و تلاش خود را مي ‌كنيد و همه مشكلات را به جان مي ‌خريد تا از لذت و خوشي‌ هاي آن موفقيت بهره ‌مند شويد.

زندگي هدفمند به چه معناست؟

زندگي هدفمند يعني براي زندگي خود هدف هايي را تعيين كنيد و با برنامه ريزي مناسب از تمام نيروي خود براي رسيدن به هدف ها استفاده كنيد. وقتي از زندگي با برنامه ريزي سخن به ميان مي آيد مقصود زندگي هدفمند است. چرا كه اگر زندگي هدفمند نباشد دستخوش شانس و اقبال مي شود.

آيا شما كنترل زندگيتان در دستان خودتان است يا با شانس و اقبال زندگي مي كنيد؟

شما تنها زماني مي توانيد در هر مقام و موقعيت رشد كنيد كه براي انجام هر كار، به جاي تكيه بر شانس با برنامه ريزي و تفكر خلاقانه جلو برويد. شما بايد ياد بگيريد چطور يك زندگي هدفمند داشته باشيد.

زندگي هدفمند موجب از قوه به فعل در آمدن تمامي استعدادها و توانايي هاي شما مي شود.

براي داشتن يك زندگي هدفمند بايد چكار كنيد؟ چگونه هدفمند زندگي كنيم ؟

براي داشتن يك زندگي هدفمند و داراي انگيزه بايد هدف‌ تعيين كنيد و براي رسيدن به هدف بايد يك برنامه مشخص و از پيش تعيين‌ شده اي را طراحي كنيد كه با استفاده از آن :

۱- امكانات و محدوديت‌ هاي خود را بهتر بسنجيد

۲- موانع احتمالي را براي رسيدن به مقصودتان پيش ‌بيني كنيد و از سر راه برداريد

۳- جهت رسيدن به خواسته‌ هايتان زمان را مديريت كنيد

۴- با اولويت ‌بندي ‌كردن اهداف، دستيابي به آنها را براي خود امكان ‌پذير و راحت تر كنيد.

تلاش براي رسيدن به هدف بدون برنامه ريزي مثل رد شدن از رودخانه اي است كه نمي دانيد عمق آن چقدر است و براي عبور از آن به چه امكاناتي نياز داريد.

وقتي شروع مي كنيد سعي كنيد حتي در بخش هاي خيلي كوچك زندگي هدفمند باشيد. تعيين اهداف كوچك و تلاش براي دست يافتن به آن، اتوماتيك وار به زندگيتان هدف مي دهد و زندگي خواهيد داشت كه بسيار پرمفهوم تر خواهد بود و اين باعث مي شود كه به قسمت هاي بزرگتر زندگي برويد و اين هدفمند بودن را در آنجا هم پياده كنيد تاجايي كه كل زندگيتان هدفمند خواهد شد.

تمام مطالعات و تحقيقاتي كه در بهترين دانشگاههاي جهان انجام شده، حاكي از اين است تمام مردان و زناني كه به موفقيت در زندگي دست پيدا كردند ، به دنبال يك زندگي هدفمند بوده اند، در تعيين هدف در زندگيشان اصرار داشتند، مصرانه دنبال اين بودن كه هدف داشته باشند و براي رسيدن به اهداف خود برنامه ريزي مي كردند.

وقتي هدفمند زندگي كنيد، كنترل زندگيتان را در دست خود احساس خواهيد كرد و درنتيجه با انگيزه و بسيار شادتر خواهيد بود.

خانم گالبريس كه از پيشتازان قرن بيست و يكم است، هنگامي كه در هفتاد سالگي با او مصاحبه مي كنند از او مي پرسند: شما با اين كه ۷۰ سالتان است چطور آنقدر شاداب و پر انرژي هستيد؟

ايشان در جواب مي گويند: من هر روز صبح از خدا مي خواهم منو با چالش ها و مشكلات جديدي رو در رو كند، در پايان روز همين قدر كه پنجه در پنجه مشكلات جديد انداختم و از پس آنها برآمدم و حلشان كردم ، خدا رو شكر مي كنم و شاد مي شوم كه به من اين توان را داده كه از پس آنها برآيم.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۲۳:۳۶ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :